06 24 92 80 69 roeneke@wiesworks.nl

Bloggen, we zien we het steeds vaker. Wat is het nut, heeft het functie en wat is het doel? Is het een trend, is het iets hips of blijvends en een veel ingezet podium voor in de toekomst

DOEL
Regelmatig zie je ze voorbij komen, blogs, persoonlijke hersenspinsels van mensen. Vroeger dachten de meesten (ja ook ik) ‘o ja daar heb je weer zo’n hippe of zeker niks beters te doen, lekker boeiend wat die meemaakt’. Inmiddels ligt die tijd ver achter ons en zéker in het huidige corona tijdperk zie je de tendens van de bloggers helemaal veranderen. Bloggen is niet meer van de jong en hip generatie, bloggen is van iedereen. Artsen en medici die hun verhaal in deze tijd van zich af willen schrijven, mensen willen wijzen op feiten, hun mening willen delen maar bovenal een boodschap willen brengen. Wij helpen jullie, helpen jullie ons? Politci die hun ervaring met ons willen delen, ons uitleg geven maar ondertussen ook gewoon in hun achterhoofd de verkiezingen hebben. De blog als sluikcampagne zeg maar. Leer de mens achter de partij kennen.
Maar ook in het bedrijfsleven komt bloggen dus het veel vaker voorbij. Platforms al LinkedIn, Facebook, ondernemerssites. Ze lenen zich uitstekend om bedrijven hun verhaal te laten doen. Te laten delen wat ze dagelijks bezighoudt, wat er speelt in de markt, hoe ze omgaan met bijvoorbeeld een situatie als corona.

VERANDERING
Een duidelijke verandering in blogland dus. Meer en meer zakelijke platforms geven de perfecte ruimte om jouw verhaal te delen. Een mooie kans om als ondernemer ook eens een andere kant van jezelf te laten zien. Niet alleen de zakelijke schil maar vooral ook de persoon. Wat houdt jou bezig, hoe denk jij over dingen. En geloof het of niet, het werkt. Mensen willen voelen, ruiken, proeven wat zich achter jouw bedrijfsmuren afspeelt. Een gevoel krijgen bij de mensen erachter. En natuurlijk is je website mooi, een uitstekend visitekaartje maar zeg nu zelf, hoe vaak verander je daar de teksten. Pas je ze aan naar je current mood? Juist ja… niet dus.

GEBRUIK HET!
Dus.. maak gebruik van de veranderende tendens. Maak je bedrijf menselijker, tastbaarder, deel je gevoel, je ervaringen, jouw visie. En ja, i know.. dat is heel eng in het begin maar hé dat was de hoge duikplank vroeger ook en daar ging je uiteindelijk toch ook gewoon vanaf. Gebruik de kracht van social media, juist in deze tijden van afstand. Het hoeft echt niet heel ingewikkeld te zijn het kan gewoon een random maandagochtend stukje zijn, over je visweekend in de achterhoek, je bezoek aan je moeder in het verzorgingstehuis vol restricties. Het maakt niet uit waar je over wilt schrijven als je er maar een boodschap in mee geeft. Iets van jou als mens en ja natuurlijk is het, het allermooiste wanneer je hiermee ook een spotlight richting je bedrijf kunt werpen. Je een trigger meegeeft aan een (potentiële) klant. Maar het hoeft niet, niet altijd tenminste. Soms mag je ook gewoon alleen even de persoon achter zijn, los van je zaak. Als je het maar opzoekt, de interactie die jouw hersenspinsel teweeg brengt met je achterban.
Nu begrijp ik natuurlijk heel goed dat niet in iedereen een soepele schrijver huist, integendeel, alleen laat dat je niet tegenhouden om deze mooie kans voorbij te laten gaan. Laat je helpen je een nieuwe skill te ontwikkelen of zorg dat jouw gedachten door een ander op papier worden gezet. Kwestie van je steekwoorden delen en ze laten vertalen in een verhaal. At the end delen is vermenigvuldigen!!

Dus wacht niet langer en pak die pen (of gewoon de telefoon en bel mij om je verder te helpen ? )

Roeneke Wiesmeijer, WiesWorks